Catalá aplica “pegats” contra les onades de calor mentre elimina projectes verds
- Rosa Domínguez defensa que la ciutat necessita més arbres i grans corredors verds, no més asfalt i carrils per al cotxe
- “Els tendals poden alleujar puntualment la calor, però no resolen el problema. La solució passa per plantar arbres, recuperar espai verd i deixar de convertir València en una illa de calor”
(València, 29/8/2026) La vicesecretària general dels socialistes de València ciutat, Rosa Domínguez, ha criticat el suposat programa pilot d’instal·lació de tendals presentat hui pel govern de María José Catalá per a fer front a les altes temperatures i ha advertit que “els valencians i valencianes no necessiten pegats, sinó una estratègia real per a adaptar la ciutat al canvi climàtic”. Els socialistes han denunciat que l’executiu del PP pretén combatre les onades de calor amb actuacions puntuals mentre continua impulsant un model urbà que incrementa les temperatures i fa de València una ciutat cada vegada menys habitable.
Domínguez ha lamentat que el govern municipal torne a optar per mesures improvisades en lloc d’abordar les causes que agreugen la calor extrema. Al seu judici, la prioritat hauria de ser augmentar la massa arbòria, generar nous refugis climàtics i recuperar projectes transformadors que permeten reduir la temperatura en els barris.
“La solució a la calor extrema no passa per col·locar uns tendals i fer-se una foto. Els tendals poden alleujar puntualment la calor, però no resolen el problema. La solució passa per plantar arbres, recuperar espai verd i deixar de convertir València en una illa de calor. Cada arbre que no es planta i cada metre d’asfalt que es guanya a l’espai públic fa que els nostres carrers siguen més calents i menys habitables”, ha afirmat.
La dirigent socialista ha denunciat que el model de ciutat impulsat per María José Catalá avança en la direcció contrària a la que requereixen les ciutats per a adaptar-se al canvi climàtic. Mentre presenta actuacions provisionals per a pal·liar les altes temperatures, continua ampliant l’espai destinat al trànsit i recuperant carrils per als vehicles privats, una política que afavoreix l’augment de l’asfalt, dificulta la creació d’ombra natural i agreuja l’efecte illa de calor.
Més arbres i menys asfalt
Rosa Domínguez ha defensat que València necessita una planificació urbana que situe la infraestructura verda com a eix de la transformació de la ciutat i ha recordat que projectes com el Corredor Verd responien precisament a eixe objectiu, creant un gran eix ambiental per a connectar barris, augmentar l’arbratge i generar nous espais d’ombra i convivència.
“Si de veritat volem protegir els veïns i veïnes de les onades de calor, cal apostar per solucions permanents i no per mesures cosmètiques. Fa falta plantar milers d’arbres, crear nous refugis climàtics i recuperar projectes com el Corredor Verd sense carrils per a cotxes. Eixa és la diferència entre un model que cuida la ciutat i un altre que continua omplint-la d’asfalt”, ha assenyalat.
Els socialistes han advertit que cada decisió urbanística condiciona la qualitat de vida de les pròximes dècades i han acusat el govern de Catalá d’abandonar un model de ciutat més verda per a tornar a prioritzar el cotxe. “Mentre les temperatures baten rècords estiu rere estiu, l’Ajuntament respon amb tendals temporals, però continua impulsant polítiques que faran que València siga cada vegada més calenta, menys saludable i més inhòspita per als qui viuen en ella”, ha conclòs Domínguez.
