Menú

Bernabé: “Catalá s’esborra de les seues obligacions. Els pressupostos confirmen un mandat esgotat”

La secretària general dels socialistes de la ciutat de València, Pilar Bernabé, ha lamentat que María José Catalá haja decidit “esborrar-se” de totes les seues responsabilitats amb la ciutat de València i amb els seus veïns i veïnes. Bernabé s’ha manifestat en aquests termes després d’analitzar els pressupostos que ha presentat el govern de Catalá per a 2026 en els quals no sols no hi ha cap projecte nou sinó que redueix significativament les inversions. “Els pressupostos que ha presentat el PP de la mà de Vox són la constatació que tenim una alcaldessa esborrada, sense idees, que no té projectes nous amb els quals transmetre il·lusió als ciutadans. Són la confirmació d’un mandat fallit i esgotat perquè són uns pressupostos de final de cicle”, ha manifestat.

Bernabé ha criticat que l’afany de Catalá d’esborrar-se sempre dels problemes que afecten els ciutadans, com va fer amb la DANA, l’ha traslladat també als pressupostos municipals. Es pot veure, ha dit, en les xifres d’inversió. “L’anterior govern progressista va agafar l’Ajuntament amb inversions que a penes aconseguien els 30 milions d’euros i en huit anys aconseguim elevar-les per damunt dels 300 milions. Hui, Catalá les ha tornades a retallar i ja, fins i tot fent paranys comptables, no superen els 235 milions. Si segueix a aquest ritme, en 2027, quan es vaja Catalá per a sort dels valencians, els socialistes rebrem un pressupost amb una inversió molt per davall de necessitats de València”, ha apuntat.

Les úniques inversions que compten amb dotació pressupostària per a 2026 són obres que va deixar en marxa l’anterior govern progressista com és la reurbanització de Pérez Galdós o el Canal d’Accés. En aquest sentit, ha lamentat que el govern de Catalá no haja dotat econòmicament cap de les grans obres de transformació de la ciutat que va dissenyar també el Partit Socialista en l’anterior govern municipal com són la plaça de l’Ajuntament, la plaça de Sant Agustí o el Parc de Desembocadura.

Igualment, ha denunciat les “retallades ideològiques” que ha realitzat en uns “pressupostos negacionistes que atenen postulats d’extrema dreta”. En aquest sentit, ha posat com a exemples les tisorades del 98% en millora climàtica, a pesar que València va patir fa un any una de les majors tragèdies per culpa del canvi climàtic com va ser la DANA. “Hem passat de 3,3 milions a 70.000 euros en 2026. És escandalós”, ha incidit.

Ha succeït el mateix en Igualtat, on les inversions s’han retallat quasi un 60%. “Aquesta és la realitat dels pressupostos de València de l’alcaldessa que s’esborra de l’emergència climàtica, de la igualtat i del principal problema dels valencians que és l’habitatge. Perquè AUMSA, l’empresa que impulsa la construcció d’habitatge públic, ha retallat també 10 milions d’euros per a la construcció d’habitatge públic. Això significa que l’única cosa que fa és acabar de construir el que el govern progressista li va deixar fet. Ni una sola més. I tot això mentre pretén vendre el sòl municipal on s’haurien de construir eixe habitatge públic per 29 milions d’euros. Està descapitalitzant a la ciutat”, ha dit.

ZBE i Taxa d’Escombraries

Bernabé ha retret a Catalá que també s’esborre d’aprovar una Zona de Baixes Emissions per a la ciutat de València. “És una vergonya que València vaja a ser l’única gran ciutat espanyola on no hi haja una ordenança per a reduir la contaminació. És lamentable i és un fet insòlit perquè ciutats com Madrid, Barcelona, Màlaga, Sevilla, Saragossa o Bilbao sí que la tenen”, ha continuat.

Finalment, ha criticat l’acanada en la taxa d’escombraries que pretén aplicar María José Catalá a totes les famílies valencianes. “Hi ha una qüestió que denunciarem perquè és una acanada inassumible i és la taxa d’escombraries. Ho han dit els inspectors d’Hisenda, que serà la més cara de totes les ciutats d’Espanya. I passa perquè Catalá va decidir baixar els impostos a les rendes altes d’aquesta ciutat. Eixa decisió ens la farà pagar a la resta de valencians. Perquè una família del barri de la llum s’ha estalviat 30 euros en l’IBI, però quasi haurà de pagar quasi 300 euros per les escombraries, 287 euros. És a dir, el triple o el doble que ciutats com Madrid i Barcelona”.

Per tot això, ha conclòs Bernabé, “estem davant una alcaldessa que s’ha esborrat de tots els problemes que afecten els seus veïns i veïnes. I ha deixat ben clar que són pressupostos de final de cicle: No hi ha inversions que il·lusionen i que projecten a la ciutat cap a un futur prometedor, és pressupost del passat. I eixa és la realitat”.