Catalá elimina l’atenció jurídica per a immigrants just abans d’iniciar el procés de regularització
- La regidora Maite Ibáñez denuncia que el govern del PP i Vox ha eliminat la plaça de l’advocat del CAI i lamenta el “col·lapse” que provocarà en els serveis municipals
- “Estem davant una situació greu que confirma el desmantellament que ha emprés Catalá de tots els serveis socials de l’Ajuntament de València”
(València 8/4/2026) La regidora socialista Maite Ibáñez ha denunciat que María José Catalá ha eliminat el servei d’assessoria jurídica del Centre d’Atenció a la Immigració (CAI) de València just abans que s’inicie el procés de regularització extraordinària que ha activat el govern central. Aquesta decisió, ha incidit Ibáñez, podria provocar el “col·lapse” dels serveis municipals d’atenció a l’immigrant, tal com han posat damunt de la taula les entitats del Consell d’Immigració i Interculturalitat, que ja van demanar un reforç en l’atenció jurídica i administrativa en previsió que s’iniciara al llarg d’enguany el procés de regularització.
No obstant això, tal com ha explicat l’edil socialista, “la qual cosa ha fet el govern del PP ha sigut eliminar l’única plaça que oferia una atenció presencial i individualitzada en matèria d’estrangeria en el CAI”. Ibáñez ha fet referència d’aquesta manera al trasllat de l’advocat que treballava en el CAI a un altre servei i a l’amortització de la seua plaça. El funcionari que estava al capdavant de la plaça, a conseqüència d’un procés d’estabilització, es va traslladar a un altre servei el mes de setembre i ara, en l’última taula de negociació, s’ha comunicat que la plaça s’amortitza i que no hi haurà en el CAI cap funcionari que preste un servei jurídic.
“Estem davant una situació greu com és que la senyora Catalá elimine el servei d’assessoria jurídica del CAI just en el moment que més assistència necessita les persones migrants de València. Recordem que es procedirà a un procés de regularització i que en l’últim consell van ser les entitats les que van demanar a l’ajuntament que habilitaren les juntes de districte per a col·laborar i per a donar resposta a aquest cicle. Doncs bé, la senyora Catalá no sols abandona qualsevol tipus d’ajuda sinó que, a més, amortitza una plaça fonamental per a l’equip del CAI”, ha sostingut.
L’edil ha assenyalat que el lloc jurídic era una plaça estable de la plantilla del CAI que s’elimina i que el govern del PP pretén cobrir el servei amb el conveni que va signar en 2024 amb l’Associació de mestresses de casa i Consumidors Tyrius. “És una vergonya que es vulga compensar aquestes funcions amb un conveni de 2024. És la demostració que el que està fent Catalá és un clar desmantellament i d’abandó de l’atenció social a la ciutat de València, en aquest cas dirigit als serveis d’atenció a la immigració”, ha subratllat.
Ibáñez ha assenyalat que la supressió d’aquesta plaça d’advocat del CAI suposarà un caos durant el procés de regularització, però que tindrà efectes a més llarg termini, ja que deixa al servei sense assessorament jurídic regular malgrat els nombrosos problemes que solen sorgir en els processos relacionats amb la immigració. “És un menyspreu absolut per les persones que volen viure i treballar a la nostra ciutat i que suposa un nou minvament del servei municipal perquè, a més, ni tan sols es planteja cobrir eixa plaça per a donar una resposta adequada a les necessitats diàries del CAI”, ha finalitzat.
