El PSOE exigeix a Catalá que el 16 de març siga festiu local per a facilitar la participació infantil en les Falles
- Nuria Llopis recorda que el propi Ajuntament va defensar que el 16 de març havia de ser no lectiu pels actes fallers i els greus problemes de mobilitat
- “El Govern municipal ha d’assumir la seua responsabilitat: no pot deixar a milers de xiquets i xiquetes fallers davant la disjuntiva de triar entre classe o participar en la seua festa”
La regidora socialista Nuria Llopis ha reclamat hui a l’Ajuntament de València que “revise la seua decisió, assumisca la seua responsabilitat i adapte els festius locals a la realitat social, cultural i organitzativa de la ciutat”, proposant traslladar el festiu local del 22 de gener al 16 de març. Llopis ha assenyalat que aquesta mesura és “l’única via possible” per a garantir la conciliació i la participació de milers de fallers i falleres infantils, després que el calendari escolar per a 2026 haja fixat el 16 de març com a dia lectiu.
L’edil ha recordat que aquesta petició “no és nova ni improvisada”, ja que tant les agrupacions de Falles com la Interagrupación de Falles de València han manifestat formalment la seua preocupació per la incompatibilitat entre l’horari lectiu i la intensa activitat festiva programada eixe dia. “No demanem res que el propi Ajuntament no haja defensat ja. L’Ajuntament va afirmar que el 16 de març havia de ser no lectiu, no sols pels actes fallers, sinó per les severes dificultats de mobilitat que experimenta la ciutat durant eixes dates. És incoherent dir una cosa i fer la contrària”, ha subratllat.
Llopis ha recordat a més que, a les 15.00 hores del dia 16, es tanca per complet la ronda interior, afectant directament el transport escolar i a la circulació en tota la ciutat. “És una evidència que València no pot funcionar un 16 de març com un dia lectiu normal. I els qui més ho patiran són els xiquets i xiquetes falleres, que es veuran obligats a triar entre assistir a classe o participar en una data clau de la festa”, ha lamentat.
Davant la impossibilitat de modificar ja el calendari escolar, la regidora socialista ha proposat l’alternativa que el Grup Municipal Socialista portarà a la Comissió de Benestar Social, Educació, Cultura i Esports: traslladar el festiu local del 22 de gener, dia que pot celebrar-se igualment en diumenge, al 16 de març, de manera que aquest tinga també la consideració de no lectiu. “La situació és irreversible, i precisament per això l’Ajuntament ha d’actuar. És la seua responsabilitat evitar un absentisme escolar massiu i oferir una solució coherent amb la realitat social de València”, ha assenyalat. Llopis ha defensat que les Falles “no són només una festa, són un element vertebrador de la identitat cultural de la ciutat”, i ha insistit que la participació infantil i juvenil “no pot quedar al marge per una falta de voluntat política”. “Aquest govern no pot donar l’esquena a milers de famílies que es veuran afectades. Li demanem a l’Ajuntament que escolte les comissions, que escolte la ciutat i que corregisca una decisió que no respon ni a la lògica organitzativa ni en sentir faller”, ha finalitzat.
